با سلام به اطلت مطوّل بودن تفسیر قل هوالله تصمیم گرفتم این تفسیر را مختصر کنم طوری که برای شما هم زیاد سنگین نباشه همانطوری که گفتم
چون این سوره نامش توحیده و نامهای سور قرآنی توسط پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم توسط وحی انتخاب شدند تفسیر این سوره جامع مفاهیم
توحیدیه تا اینجا تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم و قل هو الله را گفتم اما نکته ای که در باب الرحمن الرحیم باقیماند اینه که در باب نوع این صفات از جهت مشبهه بودن و یا صیغهء مبالغه بودن آنان اختلافه مثلا دوست قدیمی ما جناب دکتر ابوالفضل داورپناه در کتاب انوار العرفان فی تفسیر القرآن نوشته که الرحمن صیغهء مبالغه است و الرحیم صفت مشبهه. لازم به تذکره که صیغهء مبالغه برای زمانی اطلاق میشه که ما بخواهیم صفتی را بطور عموم به کسی نسبت بدیم مثلا فعال یعنی کسی که مرتب در فعالیته اما صفت مشبهه به معنای ثبوت صفت بر یک ذاته مثلا عظیم بر وزن فعیل زمانی به فردی اطلاق میشه که عظمت زیادی بر وجود آن فرد تعیّن بپذیره. اما در هر حال جامع تفاسیر بر این باورند که منظور از رحمن رحمت عمومیه و رحیم رحمت خاصه .اما در باب احد به معنای یک لازم به تذکره که خدا اسم یا صفت تکراری ندارهبعضی وقتها ما اسامیی را میبینیم که ظاهرا معناشون در فارسی یکیه اما در عربی با هم متفاوت و گاهی ضد همند.مثلا این اسامی معنی یکی بودن دارند :فرد وتر احد واحد وحید متفرد همهء اینها به معنی یکی است اما در مورد احد.احد یعنی موحد به ذات و منفرد به صفات اکثر مفسران براین عقیده اند که هو ضمیر شان است و شان الله احد است پس احد بدل الله است.و اصل آن وحد است که واو قلب به الف شده مانند اناه که در اصل وناه بوده و ان دلالت برتمام صفات جلالیه دارد چنانچه الله دلالت به صفات کمال دارد.واحد حقیقتی ذاتا منزه است از عوارض جسمیت و احد در وجوب صفات خداست که هیچ کسی معادل یا مشابه او نیست.واحد است در افعال یعنی افعال او محض احسان است و فرق بین واحد و احد اینست که واحد به عدد وارد میشود در محاسبات اما احد تقسیم پذیر نیست و به اصطلاح یکی است که دومی نمیتوان برایش متصور بود.فرق دیگر در این است که واحد برای صاحب عقول و غیر صاحب عقل بحساب میآید اما احد فقط و فقط مختص ذی شعور است.و احد حقیقت محض است بدون تقید به عموم.پس تفاوت واحد و احد شد:1:واحد در حساب و عدد داخل میشود بر خلاف احد 2:احد تجزیه نمیشود در ذات و صفات 3:واحد ثانی دارد اما احد ندارد 4:محال است احد شریک داشته باشد اما واحد دارد 5:واحد هم برای ذوی العقول است هم غیر آن اما احد فقط برای ذوی العقول است
چون این سوره نامش توحیده و نامهای سور قرآنی توسط پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم توسط وحی انتخاب شدند تفسیر این سوره جامع مفاهیم
توحیدیه تا اینجا تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم و قل هو الله را گفتم اما نکته ای که در باب الرحمن الرحیم باقیماند اینه که در باب نوع این صفات از جهت مشبهه بودن و یا صیغهء مبالغه بودن آنان اختلافه مثلا دوست قدیمی ما جناب دکتر ابوالفضل داورپناه در کتاب انوار العرفان فی تفسیر القرآن نوشته که الرحمن صیغهء مبالغه است و الرحیم صفت مشبهه. لازم به تذکره که صیغهء مبالغه برای زمانی اطلاق میشه که ما بخواهیم صفتی را بطور عموم به کسی نسبت بدیم مثلا فعال یعنی کسی که مرتب در فعالیته اما صفت مشبهه به معنای ثبوت صفت بر یک ذاته مثلا عظیم بر وزن فعیل زمانی به فردی اطلاق میشه که عظمت زیادی بر وجود آن فرد تعیّن بپذیره. اما در هر حال جامع تفاسیر بر این باورند که منظور از رحمن رحمت عمومیه و رحیم رحمت خاصه .اما در باب احد به معنای یک لازم به تذکره که خدا اسم یا صفت تکراری ندارهبعضی وقتها ما اسامیی را میبینیم که ظاهرا معناشون در فارسی یکیه اما در عربی با هم متفاوت و گاهی ضد همند.مثلا این اسامی معنی یکی بودن دارند :فرد وتر احد واحد وحید متفرد همهء اینها به معنی یکی است اما در مورد احد.احد یعنی موحد به ذات و منفرد به صفات اکثر مفسران براین عقیده اند که هو ضمیر شان است و شان الله احد است پس احد بدل الله است.و اصل آن وحد است که واو قلب به الف شده مانند اناه که در اصل وناه بوده و ان دلالت برتمام صفات جلالیه دارد چنانچه الله دلالت به صفات کمال دارد.واحد حقیقتی ذاتا منزه است از عوارض جسمیت و احد در وجوب صفات خداست که هیچ کسی معادل یا مشابه او نیست.واحد است در افعال یعنی افعال او محض احسان است و فرق بین واحد و احد اینست که واحد به عدد وارد میشود در محاسبات اما احد تقسیم پذیر نیست و به اصطلاح یکی است که دومی نمیتوان برایش متصور بود.فرق دیگر در این است که واحد برای صاحب عقول و غیر صاحب عقل بحساب میآید اما احد فقط و فقط مختص ذی شعور است.و احد حقیقت محض است بدون تقید به عموم.پس تفاوت واحد و احد شد:1:واحد در حساب و عدد داخل میشود بر خلاف احد 2:احد تجزیه نمیشود در ذات و صفات 3:واحد ثانی دارد اما احد ندارد 4:محال است احد شریک داشته باشد اما واحد دارد 5:واحد هم برای ذوی العقول است هم غیر آن اما احد فقط برای ذوی العقول است
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
دوستان عزیز بیایید گفتگو کنیم....
توجه:فقط اعضای این وبلاگ میتوانند نظر خود را ارسال کنند.