بنام خدا با سلام ادامهء تفسیر سورهء توحید در کتاب توحید شیخ صدوق رحمه الله علیها زصفحهء 34 تا 89 مجموعهء احادیثی است در باب توحید و نفی تشبیه در حدیث 12 از محمد بن علی ما جیلوله با اسنادش از حضرت صادق علیه السلام نقل نموده است که:حضرت فرمودند:الحمد لله الذی لم یلد فیورث،و لم یولد فیشارک یعنی سپاس خدایی را که نزاد تا از او ارث برده شود و زاده نگشت تا شریک یابد.در حدیث 17 احمد بن محمد بن عمران دقاق با اسنادش از امام صادق علیه السلام نقل نموده که:سپاس خدایی را که حس نمیشود(چون اگر ذات حس شود کفو پیدا میکند و علم ما بروجهی از وجوه او احاطه پیدا کرده)جستجو نمیشود(چون جستجو متعلق به محسوسات و معلومات است)و مسّ نمیگردد(نه تنها لمس جسمانی بلکه لمس عقلانی و وهمی هم شامل حال او میشود)زبانها او را وصف نمیکنند(در اینجا لاءنفی جنس بکار رفته یعنی چون بر وجود او احاطه ای نیست پس چگونه او وصف شود!!محال ممکن است)حواس او را درک نمیکنند(چون فعلی بر ذات او عارض نمیشود در نتیجه حواس 5گانه و غیر 5 گانه اعم از تخیل و تصور و ادراکات متافزیکی و... براو احاطه ندارند)و وهم بر او قرار نمیگیرد.و....(حالا اینجا جالبه)هرجا که او را آرزو کنی (اورا)می یابی(در اینجا یافتن باید معنا بشه چون آرزو کردن خدا مفهوم مدد گرفتن و کمک گرفتن از او برای رفع مقاصد ماست و یا مناجات و عرض بندگی ما خدمت حضرت احدیت،پس در اصل منظور این است که هر جا اورا بطلبی و آرزو کنی او به تو نزدیک است نه این که تو بر او احاطه داشته باشی.واذا سئلک عبادی عنّی فانّی قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان یعنی(ای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم)زمانی که بندگان من ،من را از تو طلب میکنند(چون سوال به معنای پرسش و خواستن است.مشابه این مفهوم که کسانیکه محب من هستند و از طریق تو میخواهند به من نزدیک شوندو در مورد چگونگی این طریق از تو میپرسند)پس(این را بدانند که)مسلّما بدون هیچ شک و شبهه ای من به آنها نزدیکم(نزدیکتر از رگ گردن به وجود انسان.چون خود بنده فعل خدا است و خداوند تمام عوامل موثر بر وجود انسان را از عدم خلق نموده پس ما فعل خداییم غوطه ور در دریای افعال خدا )(و این قرب بقدری قوی است که مثلا خدا از 100000 سال قبل افکاری که الان به ذهن ما خطور میکند و ما متوجه آنها نمیشویم را هم میشنید و درک میکرد بلکه از اولیت خودش اینطور بود این برای مثاله)
و میپذیرم و اجابت میکنم دعای هر دعوت کننده ای را(که من را دعوت کند یا برای من دعا کند در اینجا به خوب و بد عبادت کنندگان اشاره نشده چون ممکنه من از شدت گناه حر ریاحی باشم باز هم خدا توبه پذیر است)درست در وقتی که من را میخواند.(البته اول خدا اجابت میکند بعد ما دعا میکنیم چون اگر لطف و بزرگواری خدا نباشد اصلا ما موفق نمیشویم که به سمت او گرایش پیدا کنیم.اونوقت بجای اینکه این صورت گنهکار رابرروی خاک بگذاریم و استغفار کنیم یا دستها را برای طلب راه صحیح به آسمان بلند کنیم،میریم فوتبال نگاه میکنیم و تو سایتهای آنچنانی دنبال چیز هایی میگردیم که نفس را تقویت کنیم.یکی از شاگردهای توحیدیم میگفت استاد من نفسم را کشتم.گفتم بابا خود حضرت از شر نفس به خدا پناه برده تو چجوری نفستو کشتی؟!!گفت نه من نفسم رو کشتم اما اشتباهی نفس مطمئنه رو کشتم شرمنده)
و میپذیرم و اجابت میکنم دعای هر دعوت کننده ای را(که من را دعوت کند یا برای من دعا کند در اینجا به خوب و بد عبادت کنندگان اشاره نشده چون ممکنه من از شدت گناه حر ریاحی باشم باز هم خدا توبه پذیر است)درست در وقتی که من را میخواند.(البته اول خدا اجابت میکند بعد ما دعا میکنیم چون اگر لطف و بزرگواری خدا نباشد اصلا ما موفق نمیشویم که به سمت او گرایش پیدا کنیم.اونوقت بجای اینکه این صورت گنهکار رابرروی خاک بگذاریم و استغفار کنیم یا دستها را برای طلب راه صحیح به آسمان بلند کنیم،میریم فوتبال نگاه میکنیم و تو سایتهای آنچنانی دنبال چیز هایی میگردیم که نفس را تقویت کنیم.یکی از شاگردهای توحیدیم میگفت استاد من نفسم را کشتم.گفتم بابا خود حضرت از شر نفس به خدا پناه برده تو چجوری نفستو کشتی؟!!گفت نه من نفسم رو کشتم اما اشتباهی نفس مطمئنه رو کشتم شرمنده)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
دوستان عزیز بیایید گفتگو کنیم....
توجه:فقط اعضای این وبلاگ میتوانند نظر خود را ارسال کنند.