جناب گنهکار سلام با این که دنیا در حال پیشرفته نمیدونم چرا بعضی ها عقب افتادگی و رکود و سستی رادر پیش میگیرند.به حدی که بجای بررسی مسائل مهم هنوز در فتاویی گیرند که آیا با آفتابهء طلا اگر وضو گرفته شود وضو باطل است یا خیر. مقولاتی مثل موسیقی که عرض کردم بزرگان و مجتهدین عدیده ای آن را با شرایطی جایز دانسته اند اما هنوز عده ای ... (منظورم حضرتعالی نیست.منظورم کسانی هستند که این افکار را در ذهن شما ایجاد نموده اند) آنها را مصداق کفر میدانند ودلسوزانه بنده را از آتش جهنم میترسانند و امر به بستن وب میفرمایند!!!دوست عزیز چند مورد را باید به اطلاع شما برسانم.اولا که ما در حکومت ظاهرا اسلامی هستیم.حکومت را ظاهرا ولی فقیه عادل اداره میکند.مگر نه اینکه ما داریم"اذا ظهرت البدع فللعالم یظهر علمه فاذا کتم فعلیه لعنه الله"؟؟آیا اگر موسیقی مصداق فحشاء و منکر است،مجتهدین باید به سوراخی خزیده و از ترس شاه جابر تقیه کنند؟؟الان که حکومت دست همین مجتهدین عزیزه که!!!الان که رادیو و تلویزیون پر از اصوات متناسب با مجالس لهوه!!! اگر موسیقی مطلقا حرامه آهنگ جمهوری اسلامی را در حضور آقای خامنه ای با ... مینوازند یا با ادوات موسیقی؟یعنی شما میفرمایید فقط شما یک نفر متوجه این موضوع شدید و بقیه یا نفهمند یا تقیه میکنند؟کجا تقیه میکنند؟ در حکومتی که خودشون زمامدار آن هستند؟؟جالبتر اینکه من نفهمیم قصد شما معرفی سایتتونه یا هدایت بنده و دیگران؟ اگر قصد شهرت و اشاعه سایتتون را دارید خب شما هم مطالب روشنگر بنویسید !نه مطالب مزاحم!!چه میشود گفت به مجتهدینی که(البته اینطوری نیستند و اشتباه از شما ست)میبینند موسیقی را و ارشاد نمیکنند!!! اگر فقط یک مجتهد بنده ،من را در باب موسیقیی که حدود و صغور آن رعایت شده و موافق مجالس لهو نیست مثل موسیقی کلاسیک مختار داند به مجتهد شما ربطی داره که دخالت کنند؟؟؟ یا به شما زندگی خصوصی من ربطی داره؟؟اما عرض بنده اینه که مجتهد شما هم نظرش این نیست.چون اگر آنرا مصداق گناه میدانست وظیفه اش بود لا اقل مجتهدین دیگر را هدایت کنه .اما خدارا شکر شما مثل افرادی که از آسمانهای هپروتی حرف میزنند ، سخن نگفتید و دلیل آوردید.اینهایی که عرض کردم برای اینکه بنده هم موسیقی اجرا کنم و هم به دیگران آموزش دهم کافیه ،اما اسناد بنده .از بزرگترین مرجعی که غالب دوستان ایشان را اعلم العلم میدانند آیت الله سیستانی و حتی از مجتهد خودتون جناب بهجت.بهتره نوشته جات بنده را به ایشان نشان دهید که :حضرت آقا: فردی در وب عرفان و علوم غریبه این مقولات را در باره موسیقی باشمارهء صفحه از استفتاآت شما میداند راست میگوید یادروغ؟؟؟؟؟"
فقه الحضارة - السيد السيستاني - ص 202
1" - يكثر السؤال حول الموسيقى المحللة والموسيقى المحرمة(در همینجا شما باختید .نیاز به ادامه نیست چون مطلق موسیقی را حرام ندانسته اما دور از شان بنده است که بی سند صحبت کنم پس گوش کنید) ، فهل نستطيع أن نقول بأن الموسيقى التي تثير الغرائز الجنسية الشهوانية ، وتحث على الميوعة والابتذال ، هي موسيقى محرمة(یعنی چنین موسیقیی حرامه و مصداقش را هم معین کردند) . وأن الموسيقى التي تهدئ الأعصاب ، أو تبعث الارتياح في النفس ، أو تلك التي تصاحب أحداث الفيلم عادة لتزيد من تأثير المشهد في النفوس ، أو تلك التي تصاحب الألعاب الرياضية أثناء التمارين الرياضية ، أو التي تصور بالعزف مشهدا معينا ، أو التي تثير الحماس هي موسيقى محللة ؟ * الموسيقى المحرمة : هي ما تكون مناسبة لمجالس اللهو واللعب ، وإن لم تكن مثيرة للغريزة الجنسية . والموسيقى المحللة هي : ما لا تناسب تلك المجالس ، وإن لم تكن مهدئة للأعصاب كالموسيقى العسكرية والجنائزية ."ایشان موسیقی را به دوبخش تقسیم میکند موسیقی محرمیه و موسیقی محلله که مصداق مجالس لهو را ندارد.علت حرمت را هم فرمودند:تهدی الاعصاب او تبعص الارتیاح فی النفس.یعنی ذات موسیقی حرام نیست.اما در رسائل دیگر.خود آقای بهجت که اینهمه شما بهجت بهجت میکنید گفته اند که: "خرید و فروش آلات لهو مثل تار و حتی ساز های کوچک حرام همچنین آلات قمار مثل نرد و شطرنج حرام است مگر اینکه منفعت مشروع و حلالی از آن برده شود که بنا بر اظهر در اینصورت معامله صحیح است ص 738 توضیح المسائل مراجع"پس مشخص میشود اگر مصداقی که منفعت مشروع و حلالی درآن باشد ،حلال خواهد بود.مصداق حلیت دیگه به شما وایشان مربوط نیست.مثلا اگرعموم پزشکان اعصاب ثابت کنند که موسیقی برای انسان که هیچی برای حیوانات و گیاهان هم مفیده و لازمه و حتی برای بیماران اعصاب،موسیقی درمانی تجویز میشود شما هم مجبور به پذیرش هستید.آمدند وگفتند آقا ازومبورون حرامه بعدا یکدفعه گفتند حلاله.دین مسخره نیست .باید دقت کرد چرا حرام بوده و چرا حلال شده!!!علت حلیت را داشتن فلس در بدن ماهی دانسته اند(به تعداد فلس هیچ ربطی نداره )محققین حالا به چه نحوی یکی دو تا فلس در بدن اینها پیدا کردند.بسیاری از مجتهد ها گفتند:اگر فلس پیدا شده پس حکم حرمت مرتفعه و ازومبورون حلاله.خود آقای خمینی در رساله اش موسیقی-شطرنج و ... را مطلقا حرام اعلام نمود اما موقعی که جنگ تمام شد آن را حلال اعلام کرد چرا؟یکی از کسانی که داد وا اسلاما وا دینا را سرداد(مثل الان شما که عرش الهی را بسته به سیم ظریف گیتار میبینید)بنده بودم.منتها من عاقل بودم.رفتم پیش یک استاد و سوالم را مطرح کردم که در گناهان کبیره آقای دستغیب چه...یی در مورد شطرنج و موسیقی نوشته چرا ایشون حلال کرده(هرکس تمایل داره از دین اسلام برگرده کتاب گناهان کبیره ایشون را مطالعه کنه مخصوصا در باب حرمت شطرنج مشکلش حل میشه)آن استاد گفت:گفته شده شطرنج و هر قمار دیگری و هر آلت قمار دیگری حرامه.وقتی یک شیء مثل شطرنج از مصداق آلات قمار خارج میشه چون وجه حرمتش مخدوش شده حلال خواهد شد. در مورد موسیقی هم همینطور.هنوز هم در فتوای اولیه ایشون نوشته شده شطرنج و موسیقی حرامه.!بعد به من گفت توشدی کاسهء از آش داغتر؟!!خب تو ناراحتی شطرنج بازی نکن!! اما شهادت اکثریت قریب به اتفاق علما حتی اقای بهجت بر جایز بودن موسیقی غیر مطرب(گوش کنید تا بیش از این بقیه مردم رو به جهنم نفرستید از آیت الله گفتن و ... جهت تطویل کلام چشمپوشی میکنم آیات...)"فاضل: موسيقي كه مناسب مجالس لهو و لعب باشد يعني براي انسان حالت غير عادي از نظر وجد و نشاط بوجود آورد.جامع المسائل، ج1، با استفاده از سؤال 1006.... خامنه اى: موسيقي حرام، موسيقي مطرب و لهوي مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهي شخصيت نوازنده يا كلام همراه آهنگ يا مكان و يا ساير شرائط در اينكه موسيقي تحت عنوان موسيقي مطرب و لهوي حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينكه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود. اجوبة الاستفتائات، ج2، سؤال 45..... موسيقي." . مسئله: نواختن موسيقي مطرب كه مناسب مجالس لهو است و گوش دادن به آن، چه براي مردان و چه براي زنان جايز نيست اگر چه با وسائلي غير از آلات موسيقي باشد مانند قابلمه، سطل و...امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.امام: استفتائات، (مكاسب محرمه)، سؤال 25.بهجت: توضيح المسائل، مسائل متفرقه، با استفاده از مسئله 20 و استفتاء.تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1001 و 1003.سيستانى: منهاج الصالحين، (مكاسب محرمه)، با استفاده از مسئله 20.فاضل: جامع المسائل، با استفاده از سؤالهاي 987 و 988." .... " مساله بعدی.... 296. مسئله: گوش دادن به نوارهاي موسيقي مطرب چه براي مردان و چه براي زنان جايز نيست.امام، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و گلپايگانى: با استفاده از مدارك مسئله قبل و استفتاء.297. سؤال: لطفاً بفرماييد موسيقي مطرب چيست.جواب: موسيقي كه مناسب مجالس لهو و لعب باشد.امام، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى: استفتاء.تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1001.:(9). فاضل: موسيقي كه مناسب مجالس لهو و لعب باشد يعني براي انسان حالت غير عادي از نظر وجد و نشاط بوجود آورد.جامع المسائل، ج1، با استفاده از سؤال 1006. "
298. سؤال: لطفاً بفرماييد چگونه مي توان موسيقي مطرب را از غير مطرب تشخيص داد بخصوص اينكه عرف مردم نسبت به يك موسيقي اختلاف دارند، بعضي كه موسيقي را قبلاً شنيده اند مثلاً مي گويند مطرب است و برخي ديگر كه آن را نشنيده اند آن را غير مطرب مي دانند، در هر صورت تكليف در صورت اختلاف چيست، آيا شنيدن اينگونه موسيقيها جايز است.جواب: ملاك در شناخت موسيقي مطرب يا اطمينان خودِ شخص است كه بداند موسيقي مطرب است و يا بايد به عرف رجوع كند. و در موارد مشكوك شنيدن آن مانعي ندارد.امام، اراكى، سيستانى، فاضل و مكارم: استفتاء.امام: استفتائات، (مكاسب محرمه)، با استفاده از سؤالهاي 29 و 31 و 40.بهجت: توضيح المسائل، مسائل متفرقه، با استفاده از مسئله 20.خامنه اى: استفتاء.سيستانى: منهاج الصالحين،با استفاده از مسئله 20.تبريزي
""تذکر منظور از موارد مشکوک همان صداهای مشکوک است وصداهای مشکوک منظور قار قار کلاغ و میو میوی گربه نیت...منظور اصوات موسیقیه".
:(10). تبريزى: ملاك در شناخت موسيقي مطرب، يا اطمينان خودِ شخص است يا اينكه اهل خبره به او بگويند البته در صورتي كه شخص ديگري نظر مخالف آن خبره را نگويد. و اما اگر عرف در يك موسيقي اختلاف دارند به گونه اي كه انسان شك كند مطرب است يا نه، در اين صورت شنيدن آن بنابر احتياط واجب جايز نيست. صراط النجاة، سؤال 1002.وتبريزى: بنابر احتياط واجب بايد از موارد مشكوك پرهيز كرد. صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1002 و 1015"و302. مسئله: گوش دادن و يا نواختن سرودهاي انقلابي و يا موسيقيهايي كه براي جنگ و يا عزاداري بكار مي رود و خلاصه هر نوع موسيقي در صورتي كه مطرب نباشد اشكال ندارد.امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، فاضل، سيستاني و مكارم: استفتاء.تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1003 و 1010.فاضل: جامع المسائل، با استفاده از سؤالهاي 988 987 . 303. سؤال: اگر كسي هيچ نوع آهنگي براي او ايجاد تحريك نكند، گوش دادن او به اين آهنگها چگونه است.جواب: ملاك در حرمت موسيقي مطرب بودن يا نبودن آن است عرفاً، خواه شخص تحريك بشود يا نشود.امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و مكارم: استفتاء و"قانون كلي.
بنابراين شنيدن و يا نواختن هرگونه موسيقي مطرب حرام است، اگر چه كسي بواسطه آن تحريك بشود يا نشود، و يا از آن موسيقي لذّت ببرد يا نبرد، موسيقي شاد باشد يا غم انگيز، سنتي باشد يا غير آن، ايراني باشد يا خارجى، در مجلس عقد و عروسي باشد يا در غير آن.و در صورتي كه موسيقي مطرب نباشد، شنيدن و يا نواختن آن اشكالي ندارد و اگر براي فردي موسيقي مشكوك باشد شنيدن و يا نواختن آن اشكالي ندارد.(این هم جواب شما آقای گنهکار)اما این از همه مهمتره
304. سؤال: گوش دادن بعضي از انواع موسيقي كه قصد از گوش دادن آنها لهو و لعب نيست مانند موسيقيهايي كه گفته مي شود براي آرامش اعصاب خوب است و يا موسيقيهايي كه بعضي اطباء براي معالجه توصيه مي كنند و يا موسيقيهايي كه براي جنگ ساخته مي شود كه غرض از آن لهو ولعب نيست جايز است.جواب: در كليه موارد اگر موسيقي مطرب نباشد شنيدن آن اشكال ندارد.امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و مكارم: استفتاء.تبريزى: صراط النجاة، سؤال 1003" در آخر با تشکر از شما که زحمت هدایت بنده را کشیدید و امر به بستن وب فرمودید.با اجازه از محضر شما و با توجه به عرایض مستندم که اگر ب سنگ خارا بخوانی برای شما بدون موسیقی مطرب رقص میکند.اگرقلب شما مثل قلوبهم کالحجاره او اشد قسوه نیست... من باب امر به معروف و نهی از منکر عرض میکنم .بخاطر این که مردم را به فساد عقیده میکشانید بر خلاف گفتار مجتهدین با این اسناد لاریب. سریعا به حقیرانه ترین شکل موجود از همه دوستان وب و از کسانی که با نوشته های نسنجیدهء خود،گمراه کردید عذر خواهی کنید. و فورا این وبی که تبلیغات آنچنانیش را اشاعه دادید را ببندید و یا امر به بستن کنید تا فساد فکر و عقل را اینگونه انعکاس ندهد.از بنده هم نیازی نیست عذر خواهی کنید.اگر در عرایض بنده شک دارید تشریف ببرید اسناد را بررسی کنید.جناب گنهکار آرزومندم از این گناهان در آیید و بنده هم به صراط عقل وشعور رهبری شوم تا بفهمم چه جاهایی باید حرف بزنم و چه جاهایی سکوت کنم و فقط گوش بدم. فرمایشات شما را به رسم امانت در آرشیو نظرات کلا کپی کردم و جوای شما را در وب گذاشتم تا دیگرفریب خوردگان مزاحمت برای افراد عادی فراهم نکنند.یاد حافظ افتادم که میگفت...
عیب رندان مکن ایزاهد پاکیزه سرشت
که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت
من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش
هرکسی آن دِرَوَد عاقبت کار،که کشت.
قبلا از حضور دوستان که وقتشون رو با این قصه های قهوه ای گرفتم معذرت میخوام اما چه باید کرد...اگر جواب ندهیم حمل بر عجز گوینده دارند که:
اگر چه نزد خردمند خامشی ادب است
به وقت ضرورت آن به که در سخن کوشی
دو چیز طیَرهء عقل است دم فروبستن....
به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی
به امید روزی که نگرانان اسلام عزیز جز مزاحمت برای مردم کمی هم به آسایش آنها و ابتدایی ترین مبانی انسانیت و بشر بودن بیندیشند. الهی آمین
فقه الحضارة - السيد السيستاني - ص 202
1" - يكثر السؤال حول الموسيقى المحللة والموسيقى المحرمة(در همینجا شما باختید .نیاز به ادامه نیست چون مطلق موسیقی را حرام ندانسته اما دور از شان بنده است که بی سند صحبت کنم پس گوش کنید) ، فهل نستطيع أن نقول بأن الموسيقى التي تثير الغرائز الجنسية الشهوانية ، وتحث على الميوعة والابتذال ، هي موسيقى محرمة(یعنی چنین موسیقیی حرامه و مصداقش را هم معین کردند) . وأن الموسيقى التي تهدئ الأعصاب ، أو تبعث الارتياح في النفس ، أو تلك التي تصاحب أحداث الفيلم عادة لتزيد من تأثير المشهد في النفوس ، أو تلك التي تصاحب الألعاب الرياضية أثناء التمارين الرياضية ، أو التي تصور بالعزف مشهدا معينا ، أو التي تثير الحماس هي موسيقى محللة ؟ * الموسيقى المحرمة : هي ما تكون مناسبة لمجالس اللهو واللعب ، وإن لم تكن مثيرة للغريزة الجنسية . والموسيقى المحللة هي : ما لا تناسب تلك المجالس ، وإن لم تكن مهدئة للأعصاب كالموسيقى العسكرية والجنائزية ."ایشان موسیقی را به دوبخش تقسیم میکند موسیقی محرمیه و موسیقی محلله که مصداق مجالس لهو را ندارد.علت حرمت را هم فرمودند:تهدی الاعصاب او تبعص الارتیاح فی النفس.یعنی ذات موسیقی حرام نیست.اما در رسائل دیگر.خود آقای بهجت که اینهمه شما بهجت بهجت میکنید گفته اند که: "خرید و فروش آلات لهو مثل تار و حتی ساز های کوچک حرام همچنین آلات قمار مثل نرد و شطرنج حرام است مگر اینکه منفعت مشروع و حلالی از آن برده شود که بنا بر اظهر در اینصورت معامله صحیح است ص 738 توضیح المسائل مراجع"پس مشخص میشود اگر مصداقی که منفعت مشروع و حلالی درآن باشد ،حلال خواهد بود.مصداق حلیت دیگه به شما وایشان مربوط نیست.مثلا اگرعموم پزشکان اعصاب ثابت کنند که موسیقی برای انسان که هیچی برای حیوانات و گیاهان هم مفیده و لازمه و حتی برای بیماران اعصاب،موسیقی درمانی تجویز میشود شما هم مجبور به پذیرش هستید.آمدند وگفتند آقا ازومبورون حرامه بعدا یکدفعه گفتند حلاله.دین مسخره نیست .باید دقت کرد چرا حرام بوده و چرا حلال شده!!!علت حلیت را داشتن فلس در بدن ماهی دانسته اند(به تعداد فلس هیچ ربطی نداره )محققین حالا به چه نحوی یکی دو تا فلس در بدن اینها پیدا کردند.بسیاری از مجتهد ها گفتند:اگر فلس پیدا شده پس حکم حرمت مرتفعه و ازومبورون حلاله.خود آقای خمینی در رساله اش موسیقی-شطرنج و ... را مطلقا حرام اعلام نمود اما موقعی که جنگ تمام شد آن را حلال اعلام کرد چرا؟یکی از کسانی که داد وا اسلاما وا دینا را سرداد(مثل الان شما که عرش الهی را بسته به سیم ظریف گیتار میبینید)بنده بودم.منتها من عاقل بودم.رفتم پیش یک استاد و سوالم را مطرح کردم که در گناهان کبیره آقای دستغیب چه...یی در مورد شطرنج و موسیقی نوشته چرا ایشون حلال کرده(هرکس تمایل داره از دین اسلام برگرده کتاب گناهان کبیره ایشون را مطالعه کنه مخصوصا در باب حرمت شطرنج مشکلش حل میشه)آن استاد گفت:گفته شده شطرنج و هر قمار دیگری و هر آلت قمار دیگری حرامه.وقتی یک شیء مثل شطرنج از مصداق آلات قمار خارج میشه چون وجه حرمتش مخدوش شده حلال خواهد شد. در مورد موسیقی هم همینطور.هنوز هم در فتوای اولیه ایشون نوشته شده شطرنج و موسیقی حرامه.!بعد به من گفت توشدی کاسهء از آش داغتر؟!!خب تو ناراحتی شطرنج بازی نکن!! اما شهادت اکثریت قریب به اتفاق علما حتی اقای بهجت بر جایز بودن موسیقی غیر مطرب(گوش کنید تا بیش از این بقیه مردم رو به جهنم نفرستید از آیت الله گفتن و ... جهت تطویل کلام چشمپوشی میکنم آیات...)"فاضل: موسيقي كه مناسب مجالس لهو و لعب باشد يعني براي انسان حالت غير عادي از نظر وجد و نشاط بوجود آورد.جامع المسائل، ج1، با استفاده از سؤال 1006.... خامنه اى: موسيقي حرام، موسيقي مطرب و لهوي مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهي شخصيت نوازنده يا كلام همراه آهنگ يا مكان و يا ساير شرائط در اينكه موسيقي تحت عنوان موسيقي مطرب و لهوي حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينكه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود. اجوبة الاستفتائات، ج2، سؤال 45..... موسيقي." . مسئله: نواختن موسيقي مطرب كه مناسب مجالس لهو است و گوش دادن به آن، چه براي مردان و چه براي زنان جايز نيست اگر چه با وسائلي غير از آلات موسيقي باشد مانند قابلمه، سطل و...امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.امام: استفتائات، (مكاسب محرمه)، سؤال 25.بهجت: توضيح المسائل، مسائل متفرقه، با استفاده از مسئله 20 و استفتاء.تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1001 و 1003.سيستانى: منهاج الصالحين، (مكاسب محرمه)، با استفاده از مسئله 20.فاضل: جامع المسائل، با استفاده از سؤالهاي 987 و 988." .... " مساله بعدی.... 296. مسئله: گوش دادن به نوارهاي موسيقي مطرب چه براي مردان و چه براي زنان جايز نيست.امام، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و گلپايگانى: با استفاده از مدارك مسئله قبل و استفتاء.297. سؤال: لطفاً بفرماييد موسيقي مطرب چيست.جواب: موسيقي كه مناسب مجالس لهو و لعب باشد.امام، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى: استفتاء.تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1001.:(9). فاضل: موسيقي كه مناسب مجالس لهو و لعب باشد يعني براي انسان حالت غير عادي از نظر وجد و نشاط بوجود آورد.جامع المسائل، ج1، با استفاده از سؤال 1006. "
298. سؤال: لطفاً بفرماييد چگونه مي توان موسيقي مطرب را از غير مطرب تشخيص داد بخصوص اينكه عرف مردم نسبت به يك موسيقي اختلاف دارند، بعضي كه موسيقي را قبلاً شنيده اند مثلاً مي گويند مطرب است و برخي ديگر كه آن را نشنيده اند آن را غير مطرب مي دانند، در هر صورت تكليف در صورت اختلاف چيست، آيا شنيدن اينگونه موسيقيها جايز است.جواب: ملاك در شناخت موسيقي مطرب يا اطمينان خودِ شخص است كه بداند موسيقي مطرب است و يا بايد به عرف رجوع كند. و در موارد مشكوك شنيدن آن مانعي ندارد.امام، اراكى، سيستانى، فاضل و مكارم: استفتاء.امام: استفتائات، (مكاسب محرمه)، با استفاده از سؤالهاي 29 و 31 و 40.بهجت: توضيح المسائل، مسائل متفرقه، با استفاده از مسئله 20.خامنه اى: استفتاء.سيستانى: منهاج الصالحين،با استفاده از مسئله 20.تبريزي
""تذکر منظور از موارد مشکوک همان صداهای مشکوک است وصداهای مشکوک منظور قار قار کلاغ و میو میوی گربه نیت...منظور اصوات موسیقیه".
:(10). تبريزى: ملاك در شناخت موسيقي مطرب، يا اطمينان خودِ شخص است يا اينكه اهل خبره به او بگويند البته در صورتي كه شخص ديگري نظر مخالف آن خبره را نگويد. و اما اگر عرف در يك موسيقي اختلاف دارند به گونه اي كه انسان شك كند مطرب است يا نه، در اين صورت شنيدن آن بنابر احتياط واجب جايز نيست. صراط النجاة، سؤال 1002.وتبريزى: بنابر احتياط واجب بايد از موارد مشكوك پرهيز كرد. صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1002 و 1015"و302. مسئله: گوش دادن و يا نواختن سرودهاي انقلابي و يا موسيقيهايي كه براي جنگ و يا عزاداري بكار مي رود و خلاصه هر نوع موسيقي در صورتي كه مطرب نباشد اشكال ندارد.امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، فاضل، سيستاني و مكارم: استفتاء.تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1003 و 1010.فاضل: جامع المسائل، با استفاده از سؤالهاي 988 987 . 303. سؤال: اگر كسي هيچ نوع آهنگي براي او ايجاد تحريك نكند، گوش دادن او به اين آهنگها چگونه است.جواب: ملاك در حرمت موسيقي مطرب بودن يا نبودن آن است عرفاً، خواه شخص تحريك بشود يا نشود.امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و مكارم: استفتاء و"قانون كلي.
بنابراين شنيدن و يا نواختن هرگونه موسيقي مطرب حرام است، اگر چه كسي بواسطه آن تحريك بشود يا نشود، و يا از آن موسيقي لذّت ببرد يا نبرد، موسيقي شاد باشد يا غم انگيز، سنتي باشد يا غير آن، ايراني باشد يا خارجى، در مجلس عقد و عروسي باشد يا در غير آن.و در صورتي كه موسيقي مطرب نباشد، شنيدن و يا نواختن آن اشكالي ندارد و اگر براي فردي موسيقي مشكوك باشد شنيدن و يا نواختن آن اشكالي ندارد.(این هم جواب شما آقای گنهکار)اما این از همه مهمتره
304. سؤال: گوش دادن بعضي از انواع موسيقي كه قصد از گوش دادن آنها لهو و لعب نيست مانند موسيقيهايي كه گفته مي شود براي آرامش اعصاب خوب است و يا موسيقيهايي كه بعضي اطباء براي معالجه توصيه مي كنند و يا موسيقيهايي كه براي جنگ ساخته مي شود كه غرض از آن لهو ولعب نيست جايز است.جواب: در كليه موارد اگر موسيقي مطرب نباشد شنيدن آن اشكال ندارد.امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و مكارم: استفتاء.تبريزى: صراط النجاة، سؤال 1003" در آخر با تشکر از شما که زحمت هدایت بنده را کشیدید و امر به بستن وب فرمودید.با اجازه از محضر شما و با توجه به عرایض مستندم که اگر ب سنگ خارا بخوانی برای شما بدون موسیقی مطرب رقص میکند.اگرقلب شما مثل قلوبهم کالحجاره او اشد قسوه نیست... من باب امر به معروف و نهی از منکر عرض میکنم .بخاطر این که مردم را به فساد عقیده میکشانید بر خلاف گفتار مجتهدین با این اسناد لاریب. سریعا به حقیرانه ترین شکل موجود از همه دوستان وب و از کسانی که با نوشته های نسنجیدهء خود،گمراه کردید عذر خواهی کنید. و فورا این وبی که تبلیغات آنچنانیش را اشاعه دادید را ببندید و یا امر به بستن کنید تا فساد فکر و عقل را اینگونه انعکاس ندهد.از بنده هم نیازی نیست عذر خواهی کنید.اگر در عرایض بنده شک دارید تشریف ببرید اسناد را بررسی کنید.جناب گنهکار آرزومندم از این گناهان در آیید و بنده هم به صراط عقل وشعور رهبری شوم تا بفهمم چه جاهایی باید حرف بزنم و چه جاهایی سکوت کنم و فقط گوش بدم. فرمایشات شما را به رسم امانت در آرشیو نظرات کلا کپی کردم و جوای شما را در وب گذاشتم تا دیگرفریب خوردگان مزاحمت برای افراد عادی فراهم نکنند.یاد حافظ افتادم که میگفت...
عیب رندان مکن ایزاهد پاکیزه سرشت
که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت
من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش
هرکسی آن دِرَوَد عاقبت کار،که کشت.
قبلا از حضور دوستان که وقتشون رو با این قصه های قهوه ای گرفتم معذرت میخوام اما چه باید کرد...اگر جواب ندهیم حمل بر عجز گوینده دارند که:
اگر چه نزد خردمند خامشی ادب است
به وقت ضرورت آن به که در سخن کوشی
دو چیز طیَرهء عقل است دم فروبستن....
به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی
به امید روزی که نگرانان اسلام عزیز جز مزاحمت برای مردم کمی هم به آسایش آنها و ابتدایی ترین مبانی انسانیت و بشر بودن بیندیشند. الهی آمین
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
دوستان عزیز بیایید گفتگو کنیم....
توجه:فقط اعضای این وبلاگ میتوانند نظر خود را ارسال کنند.