از امروز طبق قولی که داده بودم میخواهم که تفسیر سورهء مبارکهء توحید را شروع کنم امید وارم که تا آخر ماه مبارک گوشهء کوچکی از تفسیر حقیقی آن را ذکر کنم.متاسفانه دهها تفسیر را ملاحظه کردم که تماما دروغ بود که در موقع خود با نامهای تفاسیر وبا علت غلط بودن آنها بنا به
مشترکات بحث میکنم .الان برای مناقشه ء بدون علم زوده.اولا در باب نام سور .آنچه استفاد میشود اینه که نامها توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم برروی سور نهاده شده اند.پس نام اخلاص و توحید هم از جانب ایشان است با توجه به این که کلام ایشان و اعمال ایشان وحی منزله(قبلا در بحث توحید و عرفان از کلام الله ثابت شد)پس این سوره استحقاق این نامها رادارد.وقتی معصوم دیگری میفرماید اللهم انی اطعتک فی احب الاشیاء الیک یعنی عزیزترین اشیاء نزد خداوند توحیده از اینجا شان این سوره بدون مراجعه به روایات دیگر ثابت میشه.نکتهء دیگر این که چون سور قرآنی مجموعه ای از حروفات و اسماء و کلمات مختلفند،پس بسم الله اوایل سوره های قرآن مختص همان سوره و بنا به وزن ذاتی و جسمانی حروفی همان سوره آمده نه بطور عادت.مثلا در سورهء توبه بسم الله نیامده اما در سورهء نحل این کسری جبران شده و در نامهء سلیمان علیه السلام به بلقیس تکرار شده.منظور اینه که بسم الله جزو سوره است نه زاید بر آن (که عقاید باطل اهل تسنن این را قبول نداره اونها نماز هاشون خیلی بامزه است آخر حمد بیخود و بیجهت آمین میگن چون فکر میکنند بهتره حکایت بحث جهل و عقله که گفتم خب اگر بناست هر جا که دوست داریم دخالت کنیم که دیگه دینی باقی نمیمونه! میشه دین اینا و عرفای ما)تمام این حرفها برای این بود که باید برای تفسیر سورهء توحید ،خود بسم الله الرحمن الرحیم هم معنا بشه لازم به تذکره که بعضی از تفسیر های مسالک دیگر را جهت اطلاع میگم.نه این که خودم معتقد باشم.کسانی که توحید رو دوست دارن بنظر من اصل توحید تعبیرات و تفسیرات و نص صریح این سوره هست اما بشرطی که صبر داشته باشید.پس مشتر کاتمان را یکبار دیگه مرور میکنیم خدا جسم .مثل مانند.مشابه.حد.مرز.طبع.لجزاء و ... نداره و هر آنچه در ذهن نقش ببنده و خیال بشه بصورت توهم او خدا نیست.ادامه دارد...
مشترکات بحث میکنم .الان برای مناقشه ء بدون علم زوده.اولا در باب نام سور .آنچه استفاد میشود اینه که نامها توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم برروی سور نهاده شده اند.پس نام اخلاص و توحید هم از جانب ایشان است با توجه به این که کلام ایشان و اعمال ایشان وحی منزله(قبلا در بحث توحید و عرفان از کلام الله ثابت شد)پس این سوره استحقاق این نامها رادارد.وقتی معصوم دیگری میفرماید اللهم انی اطعتک فی احب الاشیاء الیک یعنی عزیزترین اشیاء نزد خداوند توحیده از اینجا شان این سوره بدون مراجعه به روایات دیگر ثابت میشه.نکتهء دیگر این که چون سور قرآنی مجموعه ای از حروفات و اسماء و کلمات مختلفند،پس بسم الله اوایل سوره های قرآن مختص همان سوره و بنا به وزن ذاتی و جسمانی حروفی همان سوره آمده نه بطور عادت.مثلا در سورهء توبه بسم الله نیامده اما در سورهء نحل این کسری جبران شده و در نامهء سلیمان علیه السلام به بلقیس تکرار شده.منظور اینه که بسم الله جزو سوره است نه زاید بر آن (که عقاید باطل اهل تسنن این را قبول نداره اونها نماز هاشون خیلی بامزه است آخر حمد بیخود و بیجهت آمین میگن چون فکر میکنند بهتره حکایت بحث جهل و عقله که گفتم خب اگر بناست هر جا که دوست داریم دخالت کنیم که دیگه دینی باقی نمیمونه! میشه دین اینا و عرفای ما)تمام این حرفها برای این بود که باید برای تفسیر سورهء توحید ،خود بسم الله الرحمن الرحیم هم معنا بشه لازم به تذکره که بعضی از تفسیر های مسالک دیگر را جهت اطلاع میگم.نه این که خودم معتقد باشم.کسانی که توحید رو دوست دارن بنظر من اصل توحید تعبیرات و تفسیرات و نص صریح این سوره هست اما بشرطی که صبر داشته باشید.پس مشتر کاتمان را یکبار دیگه مرور میکنیم خدا جسم .مثل مانند.مشابه.حد.مرز.طبع.لجزاء و ... نداره و هر آنچه در ذهن نقش ببنده و خیال بشه بصورت توهم او خدا نیست.ادامه دارد...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
دوستان عزیز بیایید گفتگو کنیم....
توجه:فقط اعضای این وبلاگ میتوانند نظر خود را ارسال کنند.