۱۳۸۸ فروردین ۲۴, دوشنبه

درس 1 آداب نقل حدیث

با عرض سلام این مبحث جدید برای کسانی است که میخواهند بار علمی ‏دینی وب بالا رود نه برای همه.اما... بار ها عرض کردم اگر سوال ‏پیشنهاد یا ... جدیدی در هر موضوعی دارید در آخرین مطلب سوال یا ... ‏خود را بفر مایید چون پیدا کردن مطلبی که در آن نظر داده اید میان ‏اینهمه نگارش بسیار سخت و مشکله.اما ...بجهت این که صحبت از ‏حدیث و ... را زیاد میشنویم و عده ای بیسواد،هر چرندی را تحت عنوان ‏حدیث به ما میخورانند و از آن استفادهء ابزاری میکنند ، و به جهت این ‏که بعضی از الفاظ بکار رفته در سخنان من شاید برای شما موءانس با ‏سامعه اتان نباشد،مرا برآن داشت که بعضی اصطلا حات حدیثی را ‏توضیح بدهم البته باز هم عرض میکنم درسها را با شما ره مینوسم مثل ‏توحید.واز شمارهء یک تا آخر باید مطالعه کنید.نه این که فقط مطالب ‏آخری را بخوانید و بگویید:برای من نا آشنا است.خب...معنی اصطلاحات ‏یعنی واژه های تخصصی یک دانش و اصطلا حات حدیثی عبارت است ‏از واژه های تخصصی در دانش حدیث برای بیان معانی عظیمی که در ‏آن کلمات نهفته،برای استدلال یا تبیین چگونگی حئیث.این واژه به معنای ‏اخص،مصطلح الحدیث نا میده میشود که تعریفی چنین دارد.علم یبحث فیه ‏عن سند الحدیث و متنه و کیفیه تحمله و آداب نقله.یعنی در این دانش ،سند ‏متن و چگونگی در یافت حدیث و آداب نقل آن مطرح میشود
‏.پس این دانش کلا 4 شاخه دارد 1:سند 2:متن 3:راههای دریافت 4:آداب ‏نقل حدیث. مو ضوعی که بسیاری از دوستان ما با آن در گیرند عبارت ‏است از :سند حدیث از این جهات مورد بررسی قرار میگیرد.1:سند به ‏عنوان مجموعه ای از راویان مورد بحث قرار میگیرد نه تک تک ‏راویان 2:در بحث از مجموع یک سند،به مباحث کلی و قواعد پرداخته ‏میشود نه به مصادیق عینی مگر برای مثال 3:در بحث یک سند به ‏مواردی که ممکن است برای یک سند پیش آید تا مقبول باشد یا ... می ‏پردازند. ب: متن حدیث:در دانش مصطلح الحدیث،علاوه برسند ،متن ‏حدیث هم مورد بررسی قرار.یک مثال و اصطلاح در احادیث داریم که ‏بنام احادیث مضظرب نامیده میشود که معنی آن چنین است.هر حدیثی که ‏متن یا سند آن به صورتهای مختلفی نقل شده باشد،مضطرب نامیده ‏میشود.این مثالی برای متن حدیث است. ج:راههای دریافت حدیث:کهبه ‏آن طرق تحمل حدیث هم میگویند.از جملهء این طرق شنیدن از فرد دیگر ‏و یا در یافت آن بصورت مکتوب است.د:آداب نقل حدیث:که شاخهء ‏دیگری از مصطلح الحدیث است مثل نقل به معنا یا تقطیع که در جای ‏خود بیان خواهد شد. خب حالا اینهمه شاخه بندی در قصه های حدیثی ‏چیه؟ میدانیم که کلام معصوم علیهم السلام حتما صحیحه و میتوانیم از آن ‏بعنوان حجت و دلیل و ... که در بحث فقهی عرض میکنم ،استفاده کنیم . ‏پس اگر حتما یک کلامی از معصومین علیهم السلام باشد ،باید آن را ‏پذیرفت. خب بین زمان ما و ائمه علیهم السلام 1400 سال فاصله است از ‏کجا بفهمیم که فلان حدیث مال امام علیه السلام است یا نیست؟اینجا است ‏که توسط روایت کنند گانی که این احادیث را نقل نموده اند و با پالایش ‏احادیث نادرست ،این مهم میسور خواهد بود.خب طبیعیه و قتی کلامی ‏مهم جلوه کند،گرگانی در لباس شبان هم پدیدار میشوند تا راهزنی کنند و ‏از دین استفادهء ابزاری کنند( که متاسفانه همیشه ندانسته گرفتار این ‏موضوع تا به امروز بوده ایم .)برای اینکه حقه باز هایی مثل منتسب ‏کنندگان نادعلی و ... به ائمه علیهم السلام پیدا نشوند دانش حدیث به میان ‏آمده تا هم صحت روایات را بررسی کند و هم معنا و مفهوم حدیث را ‏تبیین کند.ملت ایران بعلت عدم درک صحیح از مفاهیم حدیثی همیشه حتی ‏امروز هم دوچار افراط و تفریط میشوند.گاهی در قالب سردمداران نو ‏گرایی تمام دین را زیر سوال میبرند ،گاهی تحت عنوان السلطان ظل ‏الله،هر سر دمداری را نایب الامام و نظر کردهء امام زمان عجل الله ‏تعالی فرجه الشریف میدانند تا حدی که پادشاهان سفاک خود نظیر ناصر ‏الدین شاه راعارف و خدا شناس و ... میدانند. میدانید چرا؟برای این که ‏هر کثافت کاریی تحت لوای دین بایک حدیث جعلی منتسب به امام یا ‏حدیث تبیین نشده،قابل اجرا است.میشود راحت به جرم مثلا بد حجابی یا ‏مهمانی یا ... یا اعتراض به یک روزنامه،به سر جوانهای بد بخت ریخت ‏وهر بلایی که صلاح میدانند بر سر آنها بیاورند و یک بر چسب"خدا ‏فرموده .قرآن فرموده. معصوم علیهم السلام فرموده"،به اعمال حیوان ‏وار خود بچسبانند و آن را موجه جلوه دهند.پس بهتره برای درک بهتر ‏دین خود و ... لا اقل کلیتی در مورد حدیث بدانیم شاید جلوی سوء استفاده ‏کنند گان را بگیریم.میدانید برای چه این اسم عجیب و غریب عرفان و ‏علوم غریبه را برای این و ب انتخاب کردم؟؟؟ برای این که هرچه از دین ‏میدانیم حقه بازی عارف نمایان تحت عنوان مکاشفه و جادوگریهای یک ‏مشت حقه باز تحت عنوان عرفان است در حالی که دین از ریشه این ‏مفاهیم را رد میکند و صاحبین این کرامتها را لعنت میکند پس: ما استاد ‏عامل علوم غریبه که عمل به طلسمات میکند داریم اما این فرد در همهء ‏ادیان الهی لعنت شده است.و نه تنها شرافتی ندارد بلکه یک موجود ‏منحوس و بی سرو پا بحساب میآید تمام اینها در باب احادیث است که ‏روشن میشود. ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

دوستان عزیز بیایید گفتگو کنیم....

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.