با عرض سلام به همه دوستان مدتی بود در باب حدیث مطلب ننوشتم .امروز جبران ما فات میشود.تعریف علماء شیعه از حدیث چنین است: کلام یحکی قول المعصوم او فعله او تقریره.یعنی حدیث سخنی است که گفتار ،کردار و تقریر معصوم(علیهم السلام) را گزارش میدهد. و وقتی گفته میشود کلام .... یعنی حدیث از جنس سخن و کلام است که ممکن است کتبی یا شفاهی باشد.(در این مباحث فقط مسائل حدیث شیعه را مطرح مینمایم) واژه های مترادف با حدیث:1:خبر 2:اثر 3:روایت.
مفاهیم حدیثی :سند:در لغت به معنای تکیه گاه و جمع آن ا َسناد اسن و در اصطلاح چنین تعریف شده:به مجموعه افرادی گفته میشود که متن حدیث را یکی پس از دیگری از گویندهءآن نقل نموده اند.به این افراد راوی میگویند.معانی مترادف:1:اِسناد:به معنای نسبت دادن خبری به دیگری بصورت مستند.2:طریق. متن حدیث:سخنی است که گویندهء حدیث آنرا بیان نموده طبقه:به گروهی میگویند که تقذیبا در یک برهه از زمان باشند.سنشان به هم نزدیک باشد و احیانا از محضر اساتید همسانی بهره مند شده باشند.که دریافت آن از طریق کتب رجالی است. عناوین طبقات:عالمان به بعضی از طبقانت اسامیی داده اند که شرح آن چنین است:1:صحابی:به معنای همراه و همنشین است و مونث آن صحابیه و جمع آن صحابیات و جمع مکسر آن اصحاب و صحب و صحابه است. و به کسی اطلاق میشود که حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله وسلم را در حالی که مسلمان بوده زیارت کرده و مسلمان مرده. پس 4 شرط باید داشته باشد.الف:معاصر بودن با حضرت ب:ملاقات با حضرت ج:مسلمان بودن در وقت ملاقات د:مسلمان مردن 2:تابعی:یعنی پیرو.به فردی میگویند که صحابی را در زمان مسلمان بودن ملاقات کرده و مسلمان مرده 3:تابع تابعین و... که تبعیت کننده از تابعی است و... اقسام خبر:1:متواتر:اسم فاعل از تواتر و به معنای پی در پی آمدن است.در اصطلاح به خبری میگویند که گزارشگران آن آنقدر زیاد باشند که بطور معمول تبانی آنها بر کذب محالباشد.پس شروط آن شد الف:راویان بسیاری آنرا نقل کنند(تعداد مشخص نشده مهم اینه که تعدادی باشند کهاز صدق سخنشان اطمینان حاصل شود)ب:همدستی آنها بر دروغ محال باشد.یعنی ممکنه مثل راویان جاعل در مورد ازواج امام حسن مجتبی علیه السلام از طریق معاویه اجتماع نموده باشند.ج:مهم مهم اینکه باید در هر طبقه این تعدد و تکثر وجود داشته باشد(در هر طبقه روایت کننده به طبقه دیگر) <<< اقسام متواتر الف :متواتر لفظی:زمانی است که راویان مضمون واحدی را به یک لفظ یا الفاظ مترادف گزارش نموده باشند ب:متواتر معنوی:زمانی است که راویان متعدد اخبار گونا گونی را گزارش داده باشند که در همهء آنها مضمون مشترکی تکرار شود و از این گزارشهای مختلف بتوان به صدور آن مضمون مشترک یقین حاصل نمود>>>>>>> خب بفرض که ما این اصطلاحات عجیب و غریب را از متواتر یاد گرفتیم بابا جون حکم این حدیث چی میشه؟روایات متواتر تنها نوع از روایات هستند که از آن یقین به صدور از معصوم (علیهم السلام)حاصل میشود.یعنی این روایات مانند قرآن قطعی الصدور خواهند بود و در کنار قرآن وعقل(بدیهی)دلیل قطعی تلقی میشوند.از جمله کتب مشهور در این باب عبارتند از :الغدیر(که تواتر آن در منابع اهل سنت ثابت شده)عبقات الانوار /غایه المرام بحرانی/ودر کتب اهل تسنن الازهرالمتناثره (از سیوطی) نظم المتناثره (محمد بن جعفر الکتانی)
2:خبر واحد:به خبری گفته میشود که فاقد شروط تواتر است.یعنی تعداد راویان هر طبقه به قدری نباشد که اجتماع آنها بر کذب،علی القاعده محال باشد. خوب حکم این خبر چیه؟از خبر واحد به تنهایی یقینی حاصل نمیشود.بهترین نوع خبر واحد که خبر واحد صحیح است فقط ایجاد ظن و گمان میکند همین.در دروس بعد فقط در مورد خبر واحد و اقسام آن توضیح داده خواهد شد.توجه:با اینکه صحیفه کامله سجادیه 165000 طریق روایی داردچون در طبقهء اول و دوم راوی یک نفر بوده نمیتوان آنرا جزو متواتر ها دانست. تلنگر:حالا ببینم در مورد مطالب آشغالی مانند ابجد-جفر سوال و جوابی- شرف شمس- –طلسم جنه الاسماء و رمل و ... که یک مشت احمق بدون کوچکترین مدرکی به ائمه و پیامبران علیهم السلام نسبت میدهند . و با افکار احمقانهء خود دروغهای شاخدار به معصومین ما نسبت میدهند(علیهم السلام) ما باید چه کنیم؟آیا حق نداریم که این به اصطلاح عرفا را دستیاران شیاطین که برای گمراهی و تخدیر عقلانیت الهی و به هدف سوق دادن یک مشت هالو به منجلاب تباهی بدانیم؟مساله حق من و شما نیست اینها بقول حضرت امیر علیه السلام دین خدا را مبدل به پوستینی وارونه نموده اند.باور ندارید؟به آنها بگویید آخه حقه بازان عزیز!فقط یک حدیث با یک سند بیاوریدکه به معصوم علیهم السلام برسد(اگر راوی حدیث ابرهه و شمر و ابن ملجم هم باشه باز من قبول دارم به شرطی که سندش به معصوم علیه السلام برسه ) که حضرت قوانینی که شما به جفر منتسب میدانید را به همین شکل احمقانه بیان نموده باشد/ابجد را تایید کرده باشد/اجازهء دعوت الاسماء به ابجد را داده باشد/سیر برزخی- خوا ب/روئیت امام زمان ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء را تایید نموده باشد.ناد علی چرند و سیفی کبیر و صغیر ابلهانه با سلسله به ایشان رسیده باشد.اگر با اینهمه مما شات شیعه (چون شما حکما کافرید)باز چنین سندی نتوانستید بیاورید،پس لعنت خدا بر شما و اساتید تان و هرکس جفر اینچنینی و این چرندیات و دروغهای شاخدار و رمل و ... را تایید کنه.یا ببینه و جلو گیری نکنه.یا در ته قلب گرایشی هر چند سطحی به این حقه بازیها داشته باشه.اما... من اسناد جفری را در جفر 6 نوشتم در آرشیوه.بخونید و ببینید این حقه بازهایی که شما بعلت جفر ،آنها را عارف میدانید چه کلاه گشادی سر شما گذاشته اند و دین و دنیا و آخرت مارا به باد فنا داده اند.لعنه الله علیهم اجمعین شایعت و بایعت و تابعت لهم
۱۳۸۸ فروردین ۲۴, دوشنبه
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
دوستان عزیز بیایید گفتگو کنیم....
توجه:فقط اعضای این وبلاگ میتوانند نظر خود را ارسال کنند.