با سلام با حضور کتابهای رنگارنگ دعا و عنوانهای فریبنده آن مثل:سریع الاجابه(فوری هر چی بگید خدا قبول میکنه و میگوید چشم)-اسم اعظم(اسمی که هر چی بخواهید به شما داده میشود)و... گفتم این بخش توحید را به این مفاهیم اختصاص بدهم.اول ببینیم خواست خدا یعنی چی؟یکی از دوستانم بنام پژمان ع با دختری فرار کرده بود و به یک شهر دیگر رفته بود و... گفتم چرا این کار را کردی؟گفت:استخاره کردم خوب اومد!!!!خواست خدا بود!!!اجمالا ببینیم خواست خدا یعنی چی؟خداوند بفرموده استاد ما را مجبور کرده که به زور ،حاکم سرنوشت خودمان باشیم و اختیار داشته باشیم.پس سنت خوب و بد اعمال تمام موجودات عالم فقط در سایهء اختیار ،آنهم متناسب با ساحت ممکن الوجودی خاصی که در آن قرار دارند،معنا میدهد.اما چه مواقعی میگوییم خدا خواست؟مواردی آن عبارتند از 1:جهل:شما بر اثر نادانی نسبت به عواقب کاری،خود را در گرفتاری میاندازید ایجاد این مشکل به جهل شما بر میگردد!همان مشکل را یک فرد دانا ندارد !پس نمیشود گفت خدا خواسته که من در این کار مثلا مادی بد بخت بشم چون قوانین کار را نمیدانستم!چون جهل شما ربطی به خواست خدا ندارد!چون اگر خداوند جهل را تایید کند ،چون این تایید عقلا نادرست است،پس فعل خدا نا درست است و خدای نادرست اصلا خدا نیست!2:علم:شما با اختیار خود فعل درستی انجام میدهید!هر چند که ارادهء شما از خدا است،اما میتوانستیددر راه خلاف آنرا بکار برید مثلا در درس .میتوانستید مردود شوید اما شمایید که در نهایت تلاش کردید و از اراده ای که به شما داده شده به بهترین طریق استفاده کردید 3:اشتباه:اگر من بی دقتی کنم و دستم را بسوزانم،هرچند گناه نیست .اشتباه است اما هر اشتباهی تاوان دارد.اما مسلما خدا تمایل ندارد که بندهء او مصدوم و مجروح شود.به همین خاطره صدمه رساندن به بدن گناه دارد.4:تاثیرات خارجی که به ترتیب با شمکاره مینویسم مثل تاثیر کواکب:امواج ستارگان بر روی جسم ما تاثیر میگذارند اما در نهایت ما را مجبور به ایجاد فعلی نمیکنند!آسترولوگها غالبا معتقدند این امواج نشاندهنده اتفاقات هیتند نه ایجاد کننده تازه بعضی هم که قائل به ایجاد اتفاقات هستند حتی در خود هند دستوراتی دارند که چارت هروسکوپ با آنها اصلاح شود.مسلما افعال هر موجدی،فقط با تاثیر یک موثر نیست!بلکه تمام اشیاء و اعمال و ژن و تربیت و .... بر آن موثر است.تاثیر اینها مانند تاثیر یک دوست یا دشمن است که باز ما هستیم که اجازه میدهیم این تاثیرات بر ما چگونه تاثیر کند.(که روشهای آن ،کلاسی جدا دارد)5:ثواب:تاثیر اعمال خیر در زندگی مثل این که من وقتی به دیگران کمک میکنم،در جامعه محبوب القلوب میشوم.اینهم باز به عمل و اختیار من بستگی دارد 6:گناه:بعلت بعضی گناهان مثل دزدی و... در جامعه گرفتار فعل خود میشوم نه خواست خدا!7:برش دو حقیقت مختار :یعنی شما تمام دقتهای مورد نظر را انجام میدهی ،باز دزد از منزل شما سرقت میکند.این هم خواست خدا نیست.این برش اختیار شما توسط اختیار دزد است 8:عوارض غیر مادی گناهان:گاهی شما گناهی میکنید،این باعث مثلا کم شدن روزی شما میشود.این هم به شما مربوطه 9:عوارض غیر مادی ثواب:مثلا شما نماز باران میخوانید،باران میآید.این هم تاثیر دستور خواندن نماز باران توسط خدا است (خدا روشهایی برای تغییر زندگی شما قرار داده و آن به این معنا نیست که نظر خدا یا طبع خدا تغییر کند!چون علم خدا در حیطهء زمان نیست.مثلا او میداند که شما با دعا خود را مستحق این میکنید که برشما باران ببارد.درسته که این قانون نماز باران را خود او طراحی نموده و در آن تاثیر قرار داده،اما این به معنای تغییر فکر خدا نیست،بلکه تغییر استحقاق امتی است که دعای باران خوانده اند این خیلی مهمه)10:املاء:این سنتی الهی است که اگر فردی ظلم میکند بلافاصله مبتلا به عوارض آن نشود.بلکه مهلتی به او داده میشود بعد ناگهان گرفتار میشود.این هم به فاعل بر میگردد نه به خدا.چون اوست که گناه کرده و خود را مستحق این رویه قرار داده 11:استدراج:گاهی انسان هر چقدر گناه کند رزق و روزی او زیادتر،زندگی او بهتر و سلامت تر میشود تا حتی با یک بیماری کوچک هم احتمال یاد خدا از ذهن او برود.این بدترین اثر گناه است.12:امهال:گاهی بعلت افعال نیک فرد،خداوند مهلتی به فرد میدهد که شاید هدایت شود و استغفار کند(نه اینکه بگوید استغفر الله یعنی روش غلط خود را با فعلی مادی جبران کند)این هم بعلت افعال نیک اوست 13:مبتلا شدن به مسائل علمی:مثلا بعلت اعتیاد پدر و مادر،فرزند دوچار مشکل شود.این هم به آن والدین بر میگردد نه به خواست خدا چون نوزاد بیچاره هنوز بدنیا نیا مده که فعلی انجام دهد!14:اطرافیان دلسوز:گاهی افرادی در اطراف انسان هستند که اشتباهات انسان را جبران میکنند یا بر عکس.این هم به اراده و فعل آنها بر میگردد نه خواست خدا.مثلا بچه یکی از دوستانم که بدنیا آمد پدر او 4 میلیارد به حساب نوزاد گذاشت.اما مادر یکی از دوستانم در موقع اوج مشکلات مادی او ،اورا در برف از خانه بیرون کرد (چون کرایهء اتاق خود را به مادرش نداده بود)اینها به خدا ربطی نداره!به فعل والدین یا اطرافیان بر میگردد. 15:سحر:تاثیر سحر هم به آن ساحر ملعون بر میگردد و به فعل مسحور (چون خداوند راههایی برای دفع آن برای مومنین قرار داده)16:معجزه:تنها چیزی که ممکنه به فعل ما ربط نداشته باشد همان است.اما همین معجزه هم بسته به نوع معاش و جامعهء یک ملت و بر اساس استحقاقهای اکتسابی آنها،بر آنها نازل میشود مثل شفای عیسوی علیه السلام بعلت رواج علم پزشکی.عصای موسوی علیه السلام در اوان سحر و... 17:صدقه:خدا در صدقه چند چیز قرار داده.ثروت مادی و رفع بلا و توفیق عبادت و... .این هم به علت فعل اوست و خاصیتی که خداوند در این فعل قرار داده18:کفران نعمت:نق نق کردن و کفران نعمت اثرات مخربی در روحیه و وضع معاش فرد دارد که فرد خواسته یا نا خواسته به استقبال آن میرود این هم به فعل ما مربوطه 19:شکر:بر عکس مورد بالاست که باعث گسترش روزی و... میشود این هم مرتبط به فعل ما است.20: وضع بد کشورها و مردمشان:این هم به آن شاه یا رئیس جمهور بیشعور بر میگرده که با رفتارهای الاغ وار خود ملتش را به فقر و مسکنت و بد بختی میکشاند.یا رواج فحشا و فساد مینماید که بزرگترین فساد،فساد عقل و دنبال اباطیل و خرافات وفالگیر و ... رفتنه و ارتشا وفساد مالی و سلب امنیت ملت خود مثل رفتار صدام و ... آن فعل هم به خدا ربطی نداره بیشتر شبیه برش دو حقیقت مختاره 21 :هدایت از جانب خدا که بر کتی است به فعل هدایت اکتسابی ما که خود را مشمول هدایت دوم که از بر کت اولی بر ما عارض میشود22:گمراهی که خداوند برای فرد ایجاد میکند مصداق آیهء فی قلوبهم مرض فزاد هم الله مر ضا یعنی اول آنها با دست خود گمراه شده اند بعد بعلت تاریکی دل شامل اشد آن میشوند که تعبیر به گمراه نمودن آنها از طرف خدا دارد.23:اگر بخواهم ادامه دهم تا فردا باید بنویسم بگذارید کوتاهش کنم آخرین مورد دعا است که بشرط بقای عمر فردا توضیح مفصل در موردش خواهم داد.
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
دوستان عزیز بیایید گفتگو کنیم....
توجه:فقط اعضای این وبلاگ میتوانند نظر خود را ارسال کنند.